Autorka Šmejdů: Zajímalo mě, kam babička jezdí

ŠmejdiZvědavost vnučky, kam jezdí babička na dýchánky, se vyplatila. Vznikl dokument, který nemá v Česku (a na Slovensku) obdoby.

 

Novinářka Sylvie Dymáková na základě vlastní zkušenosti natočila dokument, který poukazuje na nekalé praktiky prodejců na předváděcích akcích. Scénář je ve všech ohledech stále stejný. Do poštovní schránky přijde nabídka celodenního výletu do města xyz. Vy se přihlásíte, zaplatíte mírný poplatek, vesměs jde o symbolickou baťovsky zaokrouhlenou stokorunu. V určený den výletu odcestujete spolu s dalšími účastníky do vybraného města, ve kterém se pokocháte památkami (často pouze zvenčí), jdete na oběd a po něm začne prodejní prezentace. Ta v řadě případů znamená pro účastníky zájezdu doslova peklo na zemi. Proti účastníkům výletu v seniorském věku nastoupí partička predátorů, kteří mají do puntíku zvládnuté prodejní praktiky mixnuté s nevybíravými nátlakovými praktikami. Čtěte také: Šmejdi klamou babičky

Cílem predátorů je prodat předražené zboží. Často jde o výrobky, jenž si můžete pořídit takřka v každém běžném supermarketu. Rozdíl spočívá pouze v ceně. Šmejdi je prodávají o nulu dvě dráže než je zvykem.

Predátorské praktiky Šmejdů byly odhaleny.

Položili jsme Sylvii Dymákové několik otázek. Hledali jsme jak její motivaci pro vznik dokumentu, tak i její případné zážitky s finančními poradci. Na otázku, jestli připravuje nový dokument, se pouze omluvila, že o rozpracovaných či chystaných projektech nechce veřejně mluvit.

Co vás na námětu pro film Šmejdi nejvíce šokovalo?
Nejvíc mě šokovala absolutní absence úcty ke stáří. Nedokázala jsem pochopit, jak je možné, že se tato forma prodeje přetavila v takovou zrůdnost, kterou naše společnost už tolik let tolerovala. Pokud bych nezveřejnila to, co jsem natočila, klesla bych sama před sebou na úroveň zvráceného prodejce.

Máte vy anebo vaši bližní s problematikou zkušenost?
Ano, proto koneckonců celý dokument vznikl. Nebylo původním záměrem udělat film. Na počátku byla zvědavost, kam že to moje babička jezdí, ale to, co jsem zažila, mě šokovalo. Vůbec jsem netušila, že se dokument dostane až do kin, já jsem prostě natáčela a natáčela a říkala si, že budu klidně objíždět domovy důchodců a dělat na vlastní triko osvětu.

Sledujete problematiku i nyní, anebo pro vás skončila uvedením filmu do kin?
Problematika pro mě rozhodně uvedením do kin neskončila. Nebyla to pro mě práce, ale něco, co se mě dotýkalo lidsky. A tudíž naopak aktivity kolem Šmejdů s uvedením do kin ještě přibyly, absolvovala jsem desítky, možná stovky besed, jezdila si povídat se seniory, osobně je varovat. Obrovský kus práce tady udělal deník Blesk, který se postaral o velmi intenzivní osvětu.

Setkala jste se s podvodnými praktikami finančních poradců? O co se tehdy jednalo?
Finanční poradenství je tenký led. Mám několik kamarádů, kteří na doporučení narazili na spolehlivého seriozního poradce a s výsledkem jeho práce byly a jsou maximálně spokojeni. Na druhou stranu, většinu informací mám z opačné strany spektra. Tedy zatajování a překrucování informací, obelhávání klienta, a to jen kvůli vidině vlastní provize. Vlastní blaho je upřednostněno nad blahem klienta, o zákazníka vlastně jde až na posledním místě. Proto já osobně služby finančních poradců nevyužívám, nemám v ně důvěru. Čtěte také: Jak poradci kombinují stavební spoření a investiční životní pojištění

Co se týče pojišťovnictví, zde mám osobní zkušenosti asi dvě a obě byly přesně takové, o čem mluvím – o mě vůbec nešlo. Od té doby se mi hodně vyhranil názor i na pojišťovny obecně, tuhle hru se strachem jsem s nimi přestala hrát. A co se týče čistě podomního prodeje, jednou jsem infiltrovala figuranta do společnosti, která po domech nabízí elektřinu a plyn, chování prodejkyň mluví za vše, reportáž je k vidění na Youtube, stačí si vyhledat „Reportáž o podomním prodeji (Jobing apod.)“.

Líbil se vám tento článek?
Pomozte nám s jeho propagací a sdílejte ho na svém Facebooku či na jiné sociální síti, kterou používáte. Děkujeme.