Podnikání: Vlastní služby a produkty vs přeprodej?

Vlastní výrobky vs přeprodejVyvinout výrobek anebo službu je nejvyšší metou v podnikání. Avšak ani přeprodej cizích produktů není nic ostudného.

 

Podnikání se dá rozdělit podle základního vymezení na prodej vlastních výrobků a služeb. Druhým vymezením je přeprodej služeb a produktů jiných poskytovatelů či výrobců. Žádný z uvedených postupů není méněcenný a proti sobě stojí v rovnosti. Ne každý podnikatel má touhu či kapacitu po vlastních výrobcích a službách. Čtěte také: Dva nápady na podnikání

Ne každý dokáže nabídnout zákazníkům takový výrobek (či službu), která uspokojí jejich potřeby. Není ostudou se zabývat jen základní filozofií obchodu – nákupem a následným prodejem s přiměřenou marží.

Vyvinout vlastní produkt nebo službu klade značné nároky a v celé řadě oblastí jednoduché, aby se podnikatel dostal ke kýženému cíli. Třeba i proto, že mu může chybět plno dovedností. Jejich absence však neznamená nutně návrat do zaměstnání. Elegantně můžete tento nedostatek zakrýt standardní činností, která se označuje jako koupě za účelem dalšího prodeje. Na této dovednosti stojí obchod odnepaměti.

Z rozhovorů s ostřílenými podnikateli lze dojít k závěru, že prodej vlastních výrobků či služeb je klíčovým předpokladem pro úspěch na trhu a zdárný vývoj firmy. Jenže podobně je tomu tak i v případě standardní obchodní činnosti. Podnikatelů mající vlastní obchod nebo e-shop je na první pohled výrazně více než těch, kteří vyrábí vlastní produkt. Podnikání a inovace patří k sobě. Bez neustálého vylepšování by podnikatel nebo společnost zanedlouho stála na pokraji zájmu spotřebitelů. Čtěte také: Franšíza nebo vlastní podnikání?

Služby třetích osob

Do podnikání zasahuje silná oblast, kterou je zprostředkování. Častá forma této činnosti je viditelná třeba ve finančním poradenství. Potažmo je hojně zastoupená právě ve finančním a bankovním sektoru.

Obě formy podnikání mají své klady i zápory. Co je kladem u jednoho typu podnikatelské činnosti, je záporem u druhé. Probereme si to popořadě. Nejde o vyčerpávající přehled, k tomu slouží odborná literatura, kde jsou veškeré aspekty různých podnikatelských strategií detailně popsány a zanalyzovány.

Exkluzivita na trhu

S vlastním vývojem výrobků a služeb souvisí určitá exkluzivita na trhu. Čím unikátnější věc tvoříte a prodáváte, tím máte méně konkurence. Vymyslet zajímavou službu či produkt je relativně složitá věc a ne každá novinka má ve svém vínku přežití po dostatečně dlouhou dobu, ve které by mohla přinášet odpovídající příjem. Nemáme na mysli globální nebo národní exkluzivitou, kdy firma dominuje určitému odvětví na velkém trhu. Uvažujeme o běžném podnikateli nebo živnostníku, který operuje v místě svého bydliště, případně dokáže obsloužit trh na úrovni kraje či státu. Čtěte také: O podnikání trochu jinak

Žádné starosti navíc

Naopak s tradiční formou obchodování – nákup a prodej – nejsou žádné starosti navíc. Nemusíte se obávat, že vás konkurence dostihne vlastním řešením, který od vás zkopírovala. Přesto musíte inovovat nabídku, abyste dlouhodobě uspěli. Přesto inovace obchodních dovedností je do určité míry odlišná od inovace vlastní výroby. Výrobce nebo poskytovatel čehokoliv musí inovovat na více úrovních, aby byl nepřetržitě konkurenceschopný. Obchodník je těchto aktivit ušetřen a může se soustředit pouze na prodej a případně doprovodný servis. Prodejce rovněž neodpovídá za záruky, případné reklamace přeposílá svým dodavatelům k vyřešení.

Srovnáním kladů a záporů bychom mohli pokračovat. Je jich skutečně nepřeberné množství. Každý obor má své vlastní specifikace, které klade do cesty nejednomu podnikateli. Přesto je vhodné znát základní rozdíly a umět se podle nich rozhodnout, co je pro vás a vaše podnikání opravdu důležité. Čtěte také: Pět základních vlastností úspěšných lidí

Líbil se vám tento článek?
Pomozte nám s jeho propagací a sdílejte ho na svém Facebooku či na jiné sociální síti, kterou používáte. Děkujeme.