reklama

Rozdělení bank na univerzální a specializované

redakce dne 25. 03. 2014 - 00:00

Český bankovní systém je dvoustupňový. Obchodní banky se více pozicují do univerzálního bankovnictví, před specializovaným.
 

Česká republika používá dvoustupňový bankovní systém – centrální banka a obchodní banky. Centrální bankou se myslí Česká národní banka, jenž dohlíží nad celým bankovním a finančním trhem. Obchodními bankami jsou pak všechny ostatní, které se na trhu nachází.

Čtěte také: Komerční banky vs centrální banky

Obchodní banky se dělá na univerzální a specializované. Těch druhých je méně, což je logické, neboť bankovní trh v Česku je menší a zároveň je pro stabilitu v tomto podnikání vhodnější nabízet širší paletu služeb a produktů. Dílčím dělením by mohlo být ještě na banky poplatkové a bezpoplatkové. Toto dělení však v oficiálních materiálech není, jde ryze o autorskou licenci autora tohoto příspěvku. Rovněž by se mohly tuzemské banky dělit na konzervativní a dynamické, čili inovátorské, ale zde by již toto vymezení silně pokulhávalo, neboť všechny bankovní domy v zemi používají robustní informační systémy a záleží jen na každém bankovním managementu, jak budou s těmito big daty nakládat.

Čtěte také: Banky v České republice a Slovenské banky na Slovensku

Tradiční univerzální banky

Tuzemské bankovnictví je od toho anglosaského méně dravější. Působí zde méně ryze investičních bank. Jak již bylo uvedeno, většina bank je univerzálních, které poskytují své služby, produkty a řešení napříč celým trhem. Od produktů dennodenního bankovnictví jako jsou běžné účty a další vkladové produkty a úvěry, přes více specializovanější produkty v podobě investic a pojištění. V neposlední řadě je zapotřebí zmínit i úvěry na bydlení, které představují v produktové hierarchii nejvyšší místo. Zároveň jasně určují vztah mezi bankou a klientem na dlouhá desetiletí dopředu.

Čtěte také: Banka nebo kampelička? Češi mají jasno

Je jen na samotných finančních institucích, jestli se budou snažit udržet klienta po co nejdelší dobu anebo dají přednost akvizicím nových duší.

Totéž platí i pro zaměření na cílovou klientelu. Tradiční banky dokáží obsloužit drobného klienta, tak i velkou korporaci. Pro každý segment klientů uplatňují rozdílný přístup. Zcela diametrálně bude vypadat obsluha privátního či afluentního klienta od takového, kterému chodí na účet mzda hluboko pod tuzemským průměrem.

Čtěte také: Bonitní klientela je pro finanční poradce atraktivní

Univerzální vs specializované banky

Univerzální banky jsou u nás téměř všechny. Zářným příkladem je velká bankovní trojka, která dokáže obsloužit takřka kohokoliv. Disponuje širokou pobočkovou sítí plus vysokou hustotou sítí bankomatů. Na druhé straně jsou menší banky, které nabízejí rovněž širokou produktovou a servisní základnu. Jmenovitě lze zmínit třeba Sberbank CZ (dřívější LBBW Bank CZ) nebo Oberbank AG. Mezi ně se snaží zapadnout například Fio Banka, která rozšiřuje své produktové zázemí. Nejdříve nabízela depozitní produkty, posléze přidala hypoteční úvěry. Pojištění vlastní nemá, ale nabízí ho od smluvní třetí strany.

Čtěte také: Je Česká spořitelna stále bankou pro masy?

Specializované banky se zaměřují na dílčí bankovní služby. V zemi působí pět stavebních spořitelen, což jsou specializované banky zaměřené na depozita a úvěry v souvislosti s bydlením, kromě toho jsou u nás dvě banky poskytující ryze hypotéky: Hypoteční banka a Wüstenrot hypoteční banka. V zemi působí i ryze investiční banka (Saxobank), privátní (JT Banka) nebo korporátní (Citibank).

Čtěte také: Pro polovinu klientů jsou bankovní poplatky klíčové

Vlastní kapitolu představují nízkonákladové banky. Ty se vyznačují orientací na štědře úročený depozitní produkt a zároveň na nabízení kreditních karet a spotřebitelských úvěrů.

Čtěte také: Banky promění miliarda uživatelů mobilního bankovnictví

Všechna východiska a koncepty na bankovní podnikání mají svá opodstatnění. V Česku se bude dařit více univerzálním bankám, neboť pro klienta je výhodnější dostat veškerý bankovní servis na jednom místě.