Třicátníci představují bonitní skupinu obyvatel

Pomalu se rodí nová střední třída. Jde o současné třicátníky, kteří mají oproti starším ročníkům vyšší sebevědomí a jsou při penězích.

 

Narodili se v letech 1973 až 1983 a první roky života prožili v období normalizace či v posledních letech trvání komunistického režimu. Začátek pracovní kariéry však dnešní třicátníci začali ve svobodné zemi. Oproti starším obyvatelům jim nechybí vyšší požadavky na život a peníze. Zároveň jde o významnou skupinu obyvatel. Podle údajů Českého statistického úřadu žije u nás 1,757 milionu třicetiletých.

Informace obsažené v tomto příspěvku pocházejí z průzkumu Generace 30+, který nechala provést UniCredit Bank u agentury MML-TGI. Sběr dat trval od 3. ledna 2011 do 3. října 2012 a zúčastnilo se ho na 15 tisíc osob. Z věkové skupiny 30 až 39 let bylo tázáno 2 628 respondentů. Cílem bylo podrobně se seznámit s touto skupinou obyvatel. Výstupy z výzkumu využije uvedená banka pro vytvoření finančních produktů a služeb na míru právě této věkové skupině. Vzhledem k jejich bonitě půjde o zajímavé produkty.

Jak vypadá třicátník a třicátnice?

Sebevědomí, úspěšní, bohatí. To jsou některé základní charakteristiky, které byly v průzkumu zjištěny. Kdybyste se dnešních třicátníků zeptali, o jakých povoláních snili jako děti, zcela určitě by vám neodpověděli, že chtěli být popeláři nebo prodavači. Zřejmě byste se doslechli, že od útlého věku snili o zaměstnáních jako je manažer, podnikatel, umělec nebo sportovec. Zkrátka netuctové profese pro zatím odlišnou generaci lidí, která nemá v porevolučním Česku obdoby.

Největší koncentrace třicátníků je v Praze. Zde jich žije 560 tisíc, což je 33 procent z jejich celkového počtu. Na Moravě a ve Slezsku žije 16 procent třicátníků, v ostatních částech Čech pak polovina.

Ani bohatý, ani chudý

Čtyři pětiny třicátníků (přesně 81 procent) si myslí, že nejsou ani bohatí, ani chudí. Se svým příjmem snadno vyjde 72 procent dotázaných. Zatím 17 procent respondentů ve věku 30 až 39 let odpovědělo, že jsou bohatí.

Řada z nich má nakročeno k tomu, aby se z nich stali milionáři. Zatím však tvrdě pracují, což je rovněž odlišuje od starších obyvatel, budují si pracovní kariéru a zakládají rodiny. Jejich velkou výhodou je, že umějí vydělávat peníze a pobírají nadprůměrnou mzdu. Zároveň jsou oproti zbytku populace lépe finanční gramotní, takže své finanční zdroje utrácejí s rozmyslem a nechybí jim vůle investovat.

S penězi umí hospodařit

Při psaní tohoto textu nás napadlo, že třicátníci mají podobný přístup k penězům jako senioři. O financích mají obě skupiny přehled a nechtějí se zbytečně zadlužovat. Oproti lidem ve věku 60 let a více jsou třicátníci mnohem více otevřenější výdobytkům 21. století, zejména pak správě financí prostřednictvím telefonického, mobilního a internetového bankovnictví. Na rozdíl od seniorů se jim nechce čekat ve frontě a pokud musí jít do banky či jiné finanční instituce, domluví si předem schůzku.

K penězům mají pozitivní vztah. Kromě standardních finančních a pojistných produktů jim nevadí ani investování do akcií a do otevřených podílových fondů. Největší investice je pro třicátníky vlastní bydlení. Neváhají si vzít hypotéku nebo úvěr ze stavebního spoření, aby si mohli začít plnit sen o vlastním bydlení.

Naopak úvěrům a půjčkám se vyhýbají jako čert kříži. Namísto života na dluh se snaží vytvořit dostatečně vysoké finanční rezervy. Životní pojištění preferují s ohledem zajistit sebe a své nejbližší proti nepřízni osudu.

Kvalita vs přidaná hodnota

Generace 30+ umí vydělat peníze, ale také je s rozumem utrácet. Na prvním místě je jejich zdraví a životní styl. Neváhají tak vynakládat finanční prostředky za kvalitní potraviny, sportovní náčiní, koníčky nebo třeba rekreační pobyty v duchu wellness. Kromě toho rádi cestují, potažmo si chtějí užít života co to jde. Avšak s mírou. Nevrhají se střemhlav do nebezpečných situací. Pokud už někde mají utratit peníze, dávají přednost platebním kartám než hotovosti. Očekávají, že v každém větším městě budou moci za nákup zaplatit bezhotovostně.

Líbil se vám tento článek?
Pomozte nám s jeho propagací a sdílejte ho na svém Facebooku či na jiné sociální síti, kterou používáte. Děkujeme.