reklama

Suma sumárum aneb Snaha o zvýšení finanční gramotnosti

redakce dne 24. 05. 2011 - 00:00

Na televizních obrazovkách se objevil nový pořad o penězích. Suma sumárum aneb Kde jsou mé peníze je plný název tohoto cyklu. I když je třináctidílný dokument koncipován zcela odlišně než Krotitelé dluhů, je další vlaštovkou na cestě za zvýšením finanční gramotnosti obyvatel.

Zatímco televizní cyklus Krotitelé dluhů představoval lidi v těžkém zajetí dluhů a kolotoči půjček a úvěrů, pořad Suma sumárum aneb Kde jsou mé peníze přibližuje běžného člověka, který zbytečně platí víc, než musí. V novém pořadu České televize tak nevystupují lidé těsně před osobním bankrotem, ale takoví, kteří mají sjednán nějaký bankovní produkt, za který platí víc než kdyby si svých peněz více vážili.

Třináct témat o rodinných a osobních financích

V jednotlivých epizodách tak byli zatím představeni dlužníci, kteří mají sjednány úvěry na kreditních kartách a platí za půjčené peníze zbytečně moc. V jiném dílu byl příběh ženy, která svěřila refinancování hypotečního úvěru svému finančnímu poradci, aniž by si zkontrolovala, jestli pro ni budou nové úvěrové podmínky výhodné. V dalším tříletém fixačním období zaplatí o 72 tisíc korun navíc. Jiné díly ukázaly jak nevýhodné mohou být osobní účty nebo co nedělat, když vám banky nepůjčí.

V následujících dílech uvidíte třeba jak na životní pojištění, cestovní pojištění či jak pojistit majetek. Nebude chybět ani vliv daně z přidané hodnoty na vaši peněženku nebo vytváření dostatečné finanční rezervy.

Suma sumárum je relativně příjemný pořad, který na jednotlivých příkladech srozumitelně objasňuje, jak který finanční produkt funguje. Pořadem provází dvojice redaktorů, kteří zpovídají známé osobnosti na téma finanční produkty v jejich životě. Na konci každé epizody je krátký monolog makroekonoma Tomáše Sedláčka na dané téma.

Zvyšování finanční gramotnosti?

O zvýšení finanční gramotnosti obyvatel Česka není pochyb. Ze zatím posledního průzkumu na toto téma vyplynulo, že finanční vzdělání je u nás na velice nízké úrovni. Tento stav, kdy řada lidí nezná základní finanční pojmy by měl řešit nový školní předmět finanční gramotnost, který by se měl vyučovat na základních a středních školách. Uvidíme, jestli se podaří zvýšit finanční gramotnost lidí tím, že se do školních osnov, respektive vzdělávacích rámců, zakomponuje nový předmět.

Problém nespočívá pouze v jednom předmětu, ale v přístupu široké veřejnosti ke svým penězům. Dokud se nic nezmění, budou dál lidé přicházet o své peníze i tam, kde nemusejí.