reklama

Slevy na železnici: Kilometrická banka, SporoTiket a další možnosti, jak ušetřit (3. díl)

Josef Janda dne 17. 09. 2010 - 08:00

Cestování vlakem má v Česku svá specifika. Jedním z nich je i doslova nepřehledná džungle slev pro cestující. Slevy však mohou čerpat i ti, kteří jedou vlakem jednou za čas.

České dráhy nabízejí kromě slev předplacených zákaznických In-karet i další bonusy v podobě Kilometrické banky, SporoTiketu nebo traťové jízdenky. Každá z těchto možností má rozdílnou cenu a platí pro jiný typ cestujících. Zatímco kilometrickou banku ocení každý pasažér, který se vydává na cestu jednou za čas a přitom ujede vzdálenost ve stovkách kilometrů, SporoTiker je určen pro cestování mezi krajskými městy. Traťové jízdenky pak pro každého, kdo dojíždí za prací nebo studiem. Čtěte více: Cestování vlakem: Pro časté jízdy si zakupte In-kartu (2. díl)

Kilometrická banka

Základní obchodní filozofií u produktu Kilometrická banka je předem zakoupený určitý objem kilometrů za určitou cenu. České dráhy nabízejí dva tisíce kilometrů za dva tisíce. Kilometr tak vyjde na jednu korunu. Velkou výhodou Kilometrické banky je, že jde o přenosný doklad. Tudíž ho může v rámci rodiny používat více lidí.

Na jednu Kilometrickou banku mohou jet až tři lidé, což se hodí třeba na výlety s přáteli. Minimální vzdálenost, kterou lze s Kilometrickou bankou ujet, je 100 kilometrů. V případě více osob se kilometry za každou takovouto osobu sčítají. Platí, že pokud použijí kilometrickou banku děti a mládež do 15 let věku, počítají se dvě děti jako jeden dospělý. Maximální odpočet je 400 kilometrů. Jestliže jedete větší vzdálenost než činí maximální odečet kilometrů, jedete zdarma.

Cestujete-li v první vozové třídě, bude odpočet kilometrů 1,5násobný. Pokud pojedete například z Prahy do Brna, kde je vzdálenost 255 kilometrů, odečtete si z Kilometrické banky celkem 383 kilometrů (255 x 1,5). Minimálně si tak cestující v 1. třídě odečte 150 kilometrů, nejvíce pak 600 kilometrů.

SporoTiket

SporoTiket je jízdenka určená pro cesty mezi českými krajskými městy. Těch je v Česku 14. Prodej této jízdenky je časově omezen a navíc jízdenka SporoTiket platí pouze ve vlaku, pro který byla pořízena. Jestliže přerušíte jízdu, jízdenka ztrácí platnost. Časové omezení jízdenky je následující. Jízdenka SporoTiket je prodávána dva měsíce před prvním dnem platnosti jízdenky, nejvýše však tři dny před cestou. I koupě jízdenky je komplikovaná. Abyste dosáhli na slevu, musíte si ji zakoupit v internetovém obchodu Českých drah anebo po telefonu. V dalších případech lze jízdenku pořídit i na pokladní přepážce, ale nemáte nárok na slevu.

Cesta z Prahy do Brna tak vyjde s jízdenkou SporoTiket na 190 korun.

Traťové jízdenky

Traťové jízdenky jsou standardním jízdným pro každého, kdo cestuje na denní bázi. Je jedno jestli jezdí do školy nebo do zaměstnání. Platnost traťových jízdenek je týden, měsíc nebo čtvrtletí. Pro žáky a studenty pak České dráhy nabízejí pololetní žákovskou.

Jestliže má dojíždějící jakoukoliv aplikaci zákaznické In-karty, může si jízdenku koupit v elektronické podobě. Ve vlaku pak kromě jízdenky předloží jen In-kartu. Průvodčí zkontroluje platnost aplikace ve své čtečce.

Traťovou jízdenku je možné koupit pro první a druhou vozovou třídu. Lze na ní ujet vzdálenost do 120 kilometrů za den. Pro týdenní a pololetní jízdenky se jízdné prodává pouze pro druhou vozovou třídu. Vlastníci In-karty mají na traťovou jízdenku slevu ve výši 25 procent. Čtěte více: Jak ušetřit při cestování vlakem (1. díl)

Příklad využití týdenní traťové jízdenky z Berouna do Prahy

Pro denní dojíždění z Berouna do Prahy zaplatí cestující za týdenní (sedmidenní) traťovou jízdenku 488 korun. Jedna cesta na této 43 kilometrů dlouhé trati stojí 61 korun. avšak s týdenní traťovou jízdenkou vyjde jedna cesta na 48,80 koruny. Jestliže by cestující využíval slevu In-karty, jedna cesta by ho vyšla na 46 korun. Pokud vezmeme v úvahu, že by cestující dojížděl každý pracovní den tam a zpět, vyjde ho jedna cesta včetně zpáteční 10procentní slevy na 109 korun. Při použití zákaznické In-karty pak na 82 korun.

Cena, kterou cestující zaplatí v režimu 109 x 5 dnů je 545 koruny. Úspora oproti týdenní traťové jízdence je 57 korun. Při využití 25procentní slevy z In-karty je úspora z 488 korun dalších 122 korun. Týdenní dojíždění pak stojí jen 366 korun, což činí 73,20 koruny za cestu z Berouna do Prahy a zpět.

Akční slevy SONE+: Elfíkova krabička

Až do konce října 2010 platí akce Českých drah, které v supermarketech maloobchodního řetězce Kaufland nabízejí produkt Elfíkova krabička, což jsou dvě jízdenky SONE+ za sníženou cenu 500 korun. V Kauflandu dostanete poukázky, které si lze směnit na pokladnách Českých drah za jízdenky SONE+. I když je akce omezená do konce letošního října, kdy lze požádat o výměnu poukázky za SONE+, samotnou cestu můžete vykonat 60 dnů samotnou cestu můžete vykonat minimálně do 11. prosince 2010. Po tomto datu bude platit jiný trafikon, což jsou jízdní řády. Změnit by se mohlo i jízdné a systém slev, neboť České dráhy až na úpravy systému slev v posledních letech nijak nezvyšovali ceny za přepravu.

Kam se budou ubírat slevy na dráze?

Slevy v režii společnosti České dráhy jsou na české železnici více než zajímavé. A to české koleje dosud ve velkém neopanovali konkurenční železniční společnosti jako je například Viamont nebo RegioJet, který sice ukončil svou činnost, ale podle zástupců společnosti Student Agency, která tuto firmu provozuje, by se v příštím roce měly vrátit žluté vlaky na trať mezi Prahou a Ostravou.

Je tak pravděpodobné, že by mohlo dojít k dalším slevám. Žluté vlaky RegioJetu budou do značné míry tvrdou konkurencí Českých drah. I kdyby jízdné bylo u obou společností stejné, bude rozhodovat kultura cestování, ve kterých monopolní dopravce postupuje malými krůčky vpřed k vysněnému ideálu.