reklama

Pět chyb bankovních klientů (2. díl)

redakce dne 15. 02. 2013 - 00:00

Přinášíme další pětici chyb bankovních klientů, kterých se dopouštějí při správě peněz.
 

Bankovnictví a finančnictví jsou sofistikované obory lidské činnosti. Nejde v nich sice o život či zdraví, ale často o neméně nejdůležitější věc v lidském životě – peníze. Čtěte také: Pět nejčastějších chyb bankovních klientů

Nesplácíme úvěr a nemluvíme s bankou

Doslova ticho po pěšině. Tak se dá přirovnat chování klientů, kteří se dostanou do finančních obtíží a nedokáží dostát svým závazkům vůči bance. Zkrátka a jednoduše přestanou platit a mluvit. Poskytovatelé půjček však začnou svou „ovečku“ kontaktovat a nahánět. Jestliže nemáte na další splátku, přiznejte se raději hned a bez mučení. Bankéři vycházejí o něco vstřícněji těm, kteří jim včas oznámí, že mají finanční problémy.

První nabídku nebrat, druhou ano

V jednom příběhu Spejbla a Hurvínka poučoval zločinec Mažňák svého komplice Loudu o tom, jak má vyjednávat se Spejblem ohledně výkupného za Hurvínka a Máničku. Instruoval ho následovně: První nabídku neber, druhou přijmi. Louda takto naočkován svým šéfem šel zjistit požadavky. Spejbl celý zmatený nejdříve řekl, že jim dá cokoliv. To Louda odmítl. Jakmile mu Spejbl slíbil modré z nebe, byla jeho nabídka přijata.

Často mají lidé opačný problém. Namísto, aby si nechali první nabídku projít dostatečně hlavou, bezostyšně po ní sahají. O tom, že je na trhu řada srovnatelných produktů se stejnými, ale také lepšími či horšími podmínkami, nemají někdy ani ponětí. Pozdě však „bycha“ honit v okamžiku, kdy podepíšete smlouvu. Toto platí zvláště tehdy, kdy si berete půjčku. Mnohdy se zavážete platit nekřesťansky vysoký úrok anebo se vystavujete drakonickým sankcím za zpoždění splátek.

Nejdřív čti, poté podepiš!

S podpisem smlouvy souvisí často další chyba. Tím je absence jejího přečtení. Nadpoloviční většina klientů si ji zběžně prohlédne, ale jen tak na půl oka. Číst strojový text plný právnických a bankovních termínů není to pravé ořechové. Jenže přečtením smlouvy můžete zjistit mnohé. Proto příkaz v titulku tohoto odstavce neberte na lehkou váhu.

Jestliže vás bankovní, finanční či úvěrový poradce nutí k podpisu smlouvy, aniž byste si ji řádně přečetli, případně vzali domů, udělejte otočku a jděte o dům dál.

Konsolidace jako lék v nouzi

Sjednocení úvěrů neboli jejich konsolidace vám pomůže ušetřit nejeden problém. Předně si snížíte finanční zátěž v podobě několika splátek, za druhé získáte lepší přehled o celkové výši dluhu a za třetí můžete i něco málo ušetřit. V každém případě je vhodné se o konsolidaci zajímat, máte-li příliš mnoho malých úvěrů. Řešením je právě jejich sloučení do jednoho. Avšak pozor, některé úvěry není možné konsolidovat. Prostudujte si bedlivě smlouvy. A to pokud možno ještě předtím, než je podepíšete. Noticka, že dluh nelze splatit předčasně, vám může v budoucnu přidělat nejednu vrásku na čele.

Nulová snaha o změnu nevýhodného produktu

Lenost s jistou dávkou konzervatismu. Tak se dá lapidárně shrnout neochota měnit bankovní produkt v okamžiku, kdy je pro nás nevýhodný. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Jste spokojeni se svým bankovním účtem? Pokud ano, blahopřejeme, v opačném případě se zeptáme proč. Je-li vaše odpověď v duchu toho, že bance platíte neustále nějaké poplatky, udeřili jste hřebíček na hlavičku. Právě v bankovních poplatcích je zakopán pes. Na trhu jsou banky, které si za své služby nechají královsky zaplatit. Jiné si vezmou jen nutný desátek, případně vám za správu peněz nic neúčtují. V podobném duchu bychom mohli pokračovat – spořicí účet, životní pojištění, hypotéka, spotřebitelský úvěr. Vždy naleznete lepší nabídku kvůli které se již vyplatí uvažovat o změně produktu nebo banky.