Neklidní finanční poradci

Finanční poradceFinanční poradenství prochází změnami, které mohou tento obor zkvalitnit. Budou finanční poradci vnímáni lépe než dosud?

 

Obrodit notně pošramocenou image finančního poradenství bude s největší pravděpodobností trvat nějakou dobu. Po trhu budou stále chodit klienti, kteří byli v minulosti napáleni a budou do úmoru poukazovat na neseriózní praktiky. Čtěte také: Budoucnost finančního poradenství a její úskalí

Finanční poradenství se dostalo do paradoxní role. Služeb poradců může využít zhruba polovina dospělé populace a vyřešit odpovědně a dobře své finance. Většinová společnost však vnímá tento obor se značnou skepsí a despektem. Špatných ukázek, kdy poradce jednal na základě vlastního prospěchu je více, než takových, kdy finanční rádce dokázal skutečně pomoci.

V posledních letech se hojně začalo skloňovat vzdělávání a celoživotní péče o klienta. Jde o nový úhel pohledu na tuto činnost. Především na dlouhodobé a seriózní působení, které je ku prospěchu obou stran. Čtěte také: Proměna finančního poradenství: Z MLM do vlastní firmy

Přísnější vzdělávání

Důchodová reforma, která přinesla nové penzijní produkty, jasně ukázala, kam by vývoj vzdělávání měl směřovat. Finance jsou komplexní služba, kterou by měly vykonávat osoby, jenž k tomu mají dostatečné vzdělání. Zcela nepostačující je odpolední kurz obchodních dovedností s názornou ukázkou vyplnění pojistné smlouvy.

Ostatně získat rozšíření licence pro investiční zprostředkování, která je nutná pro sjednávání penzijních produktů byla mnohými považovaná za mimořádně složitou. S ohledem na fiasko důchodové reformy a zastropování provizí, které byly nízké. Poradcům se zkrátka nevyplatilo podstupovat náročnou certifikaci a jen kvůli takovému lepšímu „spoření“. Čtěte také: Tip pro poradce: Využijte potenciál penzijního připojištění

Přesto je profesní vzdělávání dobrým krokem ke kvalitnějšímu poradenství. Aktuální zkoušky pro pojišťovací zprostředkovatele jsou natolik jednoduché, že je zvládne každý po hodinovém školení.

Změna ve vyplácení provizí

Nejzranitelnějším a zároveň nejdůležitějším segmentem osobních financí je pojišťovnictví. Dobře nastavená rizika a ošetřené pojistné limity poznáte většinou až v okamžiku, kdy vám vznikne pojistná událost. Čtěte také: Pojištění: Lidé tratí na neznalosti svých potřeb

S pojištěním se váží i nadstandardní provize, hlavně při srovnání odměn za penzijní a investiční produkty. Na samý vrchol patří zpoplatněné poradenské služby. Jejich zavedení není aktuálně na pořadu dne. Katastrofálně se míjí s očekáváním většinového klienta, který je ochoten za uzavřenou pojistnou smlouvu zaplatit nanejvýše tisíc korun. S provizemi se váže problematika spočívající ve storno lhůtách. Nejeden „šikovný“ poradce tak může napáchat velkou škodu tím, že sjednává jednu smlouvu za druhou. Po zinkasování provizí se vypaří jako pára nad hrncem. Řada klientů těchto rádobyporadců se posléze cítí podvedena. Klíčový poprodejní servis nepatří mezi silné stránky takyporadců. Čtěte také: Hitparáda provizí: Jasně vede investiční životní pojištění následované hypotékami

Plánovanou legislativní změnou je prodloužení stornolhůty ze současných dvou let na pět let a vyšší důraz na průběžně vyplácené provize. Poradci budou více motivováni k nabízení kvalitnějších služeb.

Poradenství jako zlatý důl

Poradenství by nemělo být vnímáno zájemci o tuto činnost jako zlatý důl, který je možné s minimálním úsilím vytěžit. Takto k němu přistupovala nejedna generace poradců. Ti dokázali během svého krátkého profesního cyklu maximum a poté z trhu zmizeli. Těchto zlatokopů logicky ubude zavedením přísnějších podmínek, které zkomplikují příliš snadný vstup do tohoto oboru a zároveň pozmění dosavadní praxi v odměňování zavedením dlouhodobě vyplácených provizí. Čtěte také: Zlí finanční poradci: Vlci v obleku

Bude zajímavé sledovat jestli se finanční poradci zbaví své nelichotivé nálepky podvodníků. S nejvyšší pravděpodobností ano, ale nebude to okamžitě.

Líbil se vám tento článek?
Pomozte nám s jeho propagací a sdílejte ho na svém Facebooku či na jiné sociální síti, kterou používáte. Děkujeme.