Vlk se nažral aneb Misseling v praxi

OtazníkMisseling čili nadbytečné sjednávání smluv je rozšířenou disciplínou řady finančních poradců. Vybrali jsme tři příklady „přebouchávání“.

 

Misseling se dá shrnout do lidového přísloví: Vlk se nažral, koza zůstala celá. Nejčastěji se misselingu dopouštějí poradci, kteří především hájí svůj finanční zájem. Navrhnou klientovi takové řešení, které vede k vypovězení předchozí smlouvy a její nahrazení

Životní pojištění

Životní pojištění se těší vysoké oblibě většiny poradců a to z několika důvodů. Na tento produkt se váží doslova královské provize a současně je životní pojištění základním stavebním prvkem osobních financí každého odpovědného člověka. Bez dostatečně vyřešených rizik postrádá i ten sebelepší finanční plán svůj smysl.

Misselingu se těší zejména rizikové životní pojištění. Principiálně jde o to, že každým rokem uzavře poradce klientovi novou smlouvu k RŽP a vyinkasuje provize. Ty jsou o něco nižší, než kdyby poradce sjednal investiční nebo kapitálovou pojistku. I tak jde o peníze zadarmo, které by jinak zprostředkovatel nezískal. Klient přímo netratí, neboť hrazené pojistné v rámci RŽP nevytváří žádnou finanční rezervu, jako je tomu u IŽP a KŽP.

Neživotní pojištění

Neživotní pojištění je dalším zářným příkladem misselingu, respektive hovorového „přebouchávání“ pojistných smluv. U majetkového pojištění, jako je třeba povinné ručení, pojištění nemovitostí a domácností je možné pravidelně, třeba na roční bázi, měnit pojišťovnu. Nízké provize z tohoto produktu k tomu doslova svádějí. Uvědomělí poradci mohou mít užitek z následných provizí. Ty však nedosahují takové výše, jako ty řádné, vyplácené po uzavření dané pojistky.

Autopojištění jako vlastní kategorie

Za souhrnným názvem autopojištění se ukrývá povinné ručení, havarijní připojištění a doplňková pojištění. Podobně jako u neživotního pojištění – pojištění domácností a nemovitostí – dochází ke změnám pojišťoven a jejich pojistných produktů u řady motoristů doslova na roční bázi.

Důvodem k znovuuzavírání nových smluv a vypovídání těch původních je důraz kladený na co nejnižší cenu pojistného. Pojišťovny rozpoutaly v Česku cenovou bitvu. Klienti si na nízké ceny pojištění zvykli a zajímá je především cena pojištění a bonusy. V létě z těchto důvodů ukončila na tuzemském trhu činnost Direct pojišťovna.

Do očí bijící jsou situace, kdy lepší – nižší – pojistku získá nově příchozí, než letitý klient.

Zmínili jsme tři nejčastější důvody pro misseling. Aktuálně je v platnosti ještě jeden typ, který je svou povahou pro běžného klienta nejzákeřnější. Tím je převádění finančních prostředků ze stavebního spoření do investičního nebo kapitálového životního pojištění.

Líbil se vám tento článek?
Pomozte nám s jeho propagací a sdílejte ho na svém Facebooku či na jiné sociální síti, kterou používáte. Děkujeme.