reklama

Kdo stojí za úspěchem tuzemských bank?

Josef Švejda dne 31. 03. 2011 - 00:00

Podnikat v bankovnictví je výnosný byznys. Velké banky vygenerovaly v loňském roce zisk v desítkách miliard korun, menší banky také neskončily s prázdnou. Největší zásluhy na ekonomických výsledcích bank mají ti, kterých je nejvíce, totiž bankovních poradců.

Pracovat v bance je provázeno starou představou o úředníkovi s klotovými rukávy. Dnes to jsou většinou lidé v oblecích nebo kostýmcích, kteří pracují přímo na pobočkách bank. Oni stojí tváří tvář klientům. Poradci se ve své práci potýkají nejen se stresem, ale i s neustálým vzděláváním. Musí mít trochu v „merku“ konkurenci, aby dokázali zvládnout obchodní hovor s klientem.

Bankovní poradci v první linii

Bankovní poradci stojí v pomyslné první linii zaměstnanců, se kterými se v každé bance setkáte. Bankovní poradci mají na starosti jak retailové, tedy drobné, tak i firemní klienty. Existují samozřejmě výjimky a to, že klienti s určitým finančním majetkem mají přiděleného vlastního poradce, který jim poskytuje poradenství ve své útulné kanceláři, kdesi v útrobách banky. Podobně jsou na tom i podnikatelé. Řešit dokumentární akreditiv v hodnotě několika desítek milionů korun na přepážce by asi žádný finanční manažer nechtěl.

Jakmile šéfové bank zavelí zvýšit příjmy, které jdou ruku v ruce se zvýšenou produktivitou práce, závisí jen a jen na kvalitě bankovních poradců, jak vše zvládnou. Čtěte více: Nezávislý finanční poradce: Jak ho vybrat a co nabízí

Křížový prodej

Všechny banky mají dostatečné rezervy. Finanční instituce si to uvědomují a snaží se vytěžit ze svých klientů a dat maximum. Oblíbeným nástrojem, jak zvýšit prodej určitých bankovních produktů a tím i zvednout objem prodeje na požadované množství, je křížový prodej.

Představte si, že máte ve své bance osobní účet s debetní kartou. Může se stát, že vám jednoho dne bankovní poradce zavolá s tím, že vám banka nabízí kreditní kartu. Často posílají banky svým klientům dopisy, ale osobní, byť telefonická, komunikace je pro celkový dojem samozřejmě lepší. Nehledě na to, že klient neví, že je pouze jednou položkou na nekonečně dlouhém seznamu lidí, kterým musí poradce zavolat a nabídnout jim novou kreditku. Čtěte více: Psaní z banky: Vážený pane, chceme vám půjčit peníze

Odměny závislé na výkonu

Bankovní poradci mají od těch finančních jednu velikou výhodu a současně jednu velikou nevýhodu. Výhodou je, že za nimi stojí banka, která je pro plno lidí ještě stále určitým pevným bodem jejich osobních financí. To je v případě finančních poradců nevýhodou. Finančně-poradenských společností je v Čechách hodně. Navíc s dost rozdílnou kvalitou služeb. I ve velkých a známých společnostech se občas objeví bouchač, neboli finanční žralok, který více než na klienta, myslí na sebe a svůj krátkodobý profit. Čtěte více: Oblíbené hry poradců: Vypovídání a znovu uzavírání nových smluv

Nevýhodou bankovních poradců je jejich platové ohodnocení. Jsou sice zaměstnanci se všemi výhodami, které jim plynou ze stále ještě nereformovaného socialistického zákoníku práce, ale část jejich platu je plovoucí. Respektive zhruba 50 až 75 procent platu mají fixní, zbytek je závislý na jejich výkonu. Nemysleme si však, že za půlku platu může mít poradce nohy na stole a pít spokojeně kávu. Musí plnit základní prodejní plán, přičemž při jeho nesplnění dostává u svého nadřízeného minusové body. Ovšem ani neplnění plánu, který je nad základním, nepřináší ovace u poradcových nadřízených. V obou případech může nízká pracovní produktivita vést k jedinému. K vyhazovu. Výpověďmi se v bankách nešetří. Čtěte více: Jak pracujeme aneb Průměrná mzda v Česku

Zato finanční poradce nemá žádnou pevnou a pohyblivou složku platu. Stejně jako bankovní úředník, tak i finanční specialista musí plnit obchodní plán. Další výhodou, která hraje ve prospěch finančního poradce je neexistence pracovní doby. Až na několik pevně daných porad v centrále nebo v kanceláři podle místa poradcovo působení, nemusí finanční poradce pracovat u jednoho stolu v jedné budově. Může si vzít práci třeba domů anebo do oblíbené restaurace. Čtěte více: Klady a zápory práce z domova

Tolik k základnímu seznámení, co, respektive kdo stojí za úspěchem českých bank. Můžete namítat, že jde o skvělé řízení bankovního managementu. I přes sebelepší řízení stojí úspěch právě na těch, kteří jsou v celé hierarchii úplně nejníže.