reklama

Jak ušetřit na jízdném Českých drah (praktický příklad)

redakce dne 04. 02. 2014 - 00:00

České dráhy jsou železniční monopol. I přes konkurenci jde o stále největšího přepravce s nepřehledným systémem slev jízdenek.
 

Stejně jako v jiných případech, platí i pro cestování na dráze základní předpoklad, že znáte cenu jízdného spojů, jenž využíváte. Pro snazší případ jsme zvolili modelový příklad, kdy mladá žena Hana občas jezdí za svými rodiči. Zaměříme se na spoje Klatovy – Plzeň – Praha. Případová studie vychází vstříc skutečné slečně Haně, která je redakci finančního serveru investia.cz známa. Postup uvedený v tomto příspěvku lze použít na jakýkoliv spoj, na kterém jezdí vlaky Českých drah (případně konkurenční Regio Jet nebo Leo Express). Stačí porovnat informace na webových stránkách jednotlivých železničních přepravců. Čtěte také: Jak ušetřit při cestování vlakem

Cena jízdného a četnost cestování

Pro výpočet každého cestování vlakem je nutné znát cenu jízdného a četnost cestování za rok. Budeme vycházet z předpokladu, že slečna Hana bude na jih jezdit jednou měsíčně. Navštíví rodiče, přátele, kteří zůstali v Klatovech a sem tam se projde po Šumavě. Za rok tak vykoná 24 cest v režimu Klatovy – Praha a Praha – Klatovy. Jednoduché jízdné vyjde aktuálně na 222 korun. Za rok tak zaplatí Českým drahám 5 328 korun (222 Kč x 2 cesty za měsíc x 12 měsíců).

Při pořízení karty IN 25 %, která snižuje základní cenu jízdného o čtvrtinu, tj. o 25 procent, se cena jedné cesty dostává na 167 korun, za rok pak zaplatí 4 008 Kč. Rozdíl činí 1 320 korun. Od rozdílu v ceně cestovného je nutno odečíst roční náklad na IN 25 % kartu, která stojí buďto 450 korun na rok anebo 990 Kč na tři roky. V tomto případě by neuškodila tříletá platnost IN 25 %. Čtěte také: Cestování vlakem: Pro časté jízdy si zakupte In-kartu

I kdyby Hana tak často necestovala a za maminkou a tatínkem jezdila nepravidelně, stačí jí během následujících tří let platnosti tříleté aplikace IN 25 % pouze 18 jednosměrných cest libovolným směrem. To za předpokladu, že se nebude zvyšovat cena jízdného anebo omezovat sleva na IN kartě.

Slevy a akce

Cena jízdného ve výše zmíněném příkladu je příliš vysoká. Hana má tři možnosti, jak si cenu jízdného snížit a platit tak v rozmezí 120 až 140 korun za cestu. Do popředí se dostává Včasná jízdenka (dříve SporoTiket), která je zaměřena na ty pasažéry, kteří vědí s předstihem, že budou v daný den cestovat po železnici.

Objednávání Včasné jízdenky je možné provést na pokladně, v jízdenkových automatech na nádražích anebo v e-shopu. Plánovat cesty je možné až s tříměsíčním předstihem. Na nádražní přepážce je možné koupit Včasnou jízdenku nejpozději den předem. V internetovém e-shopu nebo v jízdenkových automatech pak v tentýž den, kdy se chcete přesunout. Čtěte také: Slevy na železnici: Kilometrická banka, SporoTiket a další možnosti, jak ušetřit

Při zakoupení jízdenky na přepážce den předem anebo v ten samý den pomocí automatu nebo e-obchodu zaplatíte 140 korun. Při naplánování cesty s předstihem si výslednou cenu na trase Klatovy – Praha můžete snížit až na 120 Kč.

Poslední možností je využít omezených akcí jízdného. Jedna taková platí i na trati Plzeň – Praha. Jednosměrné jízdné se dá v rámci karty IN 25 % pořídit za 80 korun. Drobnou nevýhodou je, že tuto jízdenku je možné koupit pouze v automatech nebo na přepážkách v daných městech. Nelze tak koupit jízdenku v Klatovech a uplatnit slevovou akci při cestě na sever. Dvě jízdy během jednoho víkendu tak vycházejí na přijatelných 268 korun.

Slevová IN karta

To však není vše. Při používání IN karty se vám do Elektronické peněženky IN karty připisují tři procenta z každé jízdenky. Jednou za měsíc vám České dráhy přičtou tuto slevu na váš inkartový účet. Držitelé IN karet mohou uplatnit bonusy v široké síti spřízněných obchodníků, kteří na své výrobky a služby nabízejí slevu. Čtěte také: Využívejte slev při nakupování