reklama

Češi investují málo, třetina dokonce vůbec

redakce dne 17. 05. 2013 - 01:00

Necelé dvě pětiny lidí ročně investují maximálně deset tisíc korun ročně, třetina nic.
 

Investováním je v průzkumu myšleno cokoliv, kde lidé odkládají peníze bokem.

Pozitivní je, že 62,8 procenta lidí vynakládá alespoň nějaké peníze. Rozsah je nutně široký a jistě by bylo vhodné, kdyby ho průzkum rozděloval jemněji do více skupin. Od nuly do deseti tisíc korun ročně investuje 37,3 procenta lidí, od 10 do 50 tisíc pak 25,5 procenta osob. Bylo by například zajímavé vědět, kolik lidí investuje od 20 do 40 tisíc apod. Toto dělení však průzkum neumožňuje. Podobně je tomu i u vyšších částek. Lidí, kteří investují sumu mezi 0,5 milionu až 4,5 milionu korun je 0,4 procenta.

Nutno podotknout, že pod pojmem „investování“ se myslelo i spoření. Takže pokud měl respondent například stavební spoření, bralo se v potaz. Podobně tomu bylo třeba i u investování do archivních lahví vína nebo nákupu nemovitosti.


V depozitních produktech bez výpovědní lhůty bylo v březnu letošního roku uloženo 1,8 bilionu korun.

Ženy vs muži

Z průzkumu je patrné, že ženy ročně investují menší sumy než muži. Částku do deseti tisíc korun investuje 38,7 procenta žen oproti 35,9 procenta u mužů. Roční úhrn investic od 10 do 50 tisíc naopak hovoří ve prospěch mužů (28,8 procenta) proti 22,2 procentům, které zainvestují ženy. Ženy rovněž daleko více neinvestují vůbec a to dokonce ve třetině případů, přičemž mužů je o sedm procentních bodů méně.

Pražené investují větší sumy

Průzkum se zaobíral i tím, v jakých částech republiky se investuje více a kde méně. Jasnými favority se tak stali Pražané, kteří investují častěji a větší objemy peněz. Zbylé dva „regiony“ byly Morava a Čechy. Zatímco u investic do deseti tisíc korun vyhrávají Moravané, u investic vyšších 10 tisíc pak Pražané.

Ve výsledcích šetření je vidět jedna věc. Tři lidé z deseti neinvestují vůbec. Jedno jestli bydlí v Praze, v Čechách či na Moravě. Rozdíly jsou zanedbatelné a rozdíly mezi těmito skupinami činí jeden procentní bod.

Do čeho investujeme

Nejčastějším investičním produktem jsou otevřené podílové fondy, do kterých investuje 18,6 procenta lidí. Druhé místo drží akcie, třetí pak dluhopisy následované devizovými trhy. Největší skupina je však v kategorii „jiná investice“, kterou preferuje 56,4 procenta populace. Nejčastějším produktem je v tomto segmentu stavební spoření. Je to sice na pováženou, avšak lidé vesměs nedokáží od sebe oddělit spoření a investování, proto průzkum tyto pojmy spojil do jednoho.

Průzkum byl realizován výzkumnou společností Ipsos na základě objednávky Citibank. Proběhl v dubnu letošního roku na reprezentativním vzorku 1003 respondentů ve věku 18 až 65 let.