reklama

Bonitní klientela je pro finanční poradce atraktivní

redakce dne 04. 10. 2011 - 00:00

Bohatý člověk patřil odjakživa k těm, o kterého se ostatní zajímají. Nejinak tomu je i dnes. V očích bank, pojišťoven, penzijních fondů nebo třeba finančně-poradenských společností je bonitní klient důležitým zdrojem příjmů, kterému se vyplatí věnovat náležitou pozornost a péči.

Bohatý člověk je pro finančního poradce doslova požehnáním. Nejenže z něho mohou plynout prostřednictvím uzavřených smluv finančních produktů zajímavé provize, ale zejména fakt, že má kolegy, známé a přátele, kteří na tom budou podobně. Zkuste se schválně zamyslet. Brali byste deset milionářů anebo tisíc lidí s minimální mzdou? Na tuto otázku nebudeme odpovídat, závěr si udělejte sami. Čtěte také: Průzkum: Češi vs finanční poradci

Bonitní klientela podle AWD ČR

Finančně-poradenská společnost AWD ČR se na tuzemském trhu zaměřuje právě na bonitní klientelu. Abyste se mohli stát bonitním klientem, stačí mít měsíční příjem ve výši průměrné mzdy a více. Podle Českého statistického úřadu činila ve druhém čtvrtletí letošního roku průměrná hrubá měsíční mzda 23 984 korun, což je pro svobodnou a bezdětnou osobu čistý příjem 18 486 Kč. Právě tolik stačí, aby z vás měl finanční poradce společnosti AWD radost. Samozřejmě poradce nepohrdne ani s klientem, jehož příjem je nižší. Lidí s průměrným a vyšším příjmem je v Česku zhruba 1,5 milionu.

Afluentní, bonitní, privátní a zámožná klientela

Z bankovnictví se do finančního poradenství zvolna dostává rovněž pojem afluentní klientela. Tento pojem občas používá jednatel společnosti AWD ČR Michal Pyšík. Našimi hlavními konkurenty jsou především banky se svými službami pro afluentní a privátní klienty, řekl nedávno Pyšík, když komentoval letošní pololetní hospodářské výsledky společnosti. Čtěte také: AWD Finanční poradenství pod pokličkou

I mezi bohatými lidmi jsou rozdíly. Člověk s měsíčním příjmem 100 tisíc korun bude uvažovat trochu jinak, než člověk s průměrným platem.

Afluentní znamená v překladu bohatá, zámožná klientela. Každá banka nebo třeba investiční společnost si může pro zámožnou klientelu představit jinak bohatého člověka. Například lidí, kteří vlastní majetek od 100 tisíc do jednoho milionu amerických dolarů je na světě zhruba 200 milionů. V České republice je lidí s více než 75 tisíc dolary okolo 190 tisíc. Více než sto tisíc dolarů vlastní okolo 50 až 70 tisíc obyvatel.

Dolarových milionářů bylo v loňském roce v Česku zhruba 16 200. To je o 29 procent více než v roce 2009. Lze tak předpovídat, že v příštím roce jich bude okolo 20 tisíc. To je velikost menšího bývalého okresního města.

Bonitní klientela = vyšší provize

Jak bylo zmíněno na začátku, s bonitní klientelou se nese i možnost získání vyšších provizí. Vše si vysvětlíme na příkladu. Finanční poradce získá kontakt na klienta, jehož čistý příjem činí třeba 30 tisíc korun. Po důkladné finanční analýze majetku, cílů a možností klienta má finanční poradce již dopředu jisté, že většina finančních produktů bude sjednávána na vyšší sumy, než je běžné. Čtěte také: Hitparáda provizí: Jasně vede investiční životní pojištění následované hypotékami

Sjednání životního pojištění, jedno zda jde o rizikové, kapitálové nebo investiční, na vyšší pojistnou ochranu, si vyžádá i vyšší platbu pojistného. Provize je z životních pojistek vypočítávána právě podle výše pojistného. V některých případech může dosáhnout i 24 násobku měsíční platby. Na podobném principu funguje i penzijní připojištění. Zde jsou provize navázané na měsíční úložku. Ta však může dosáhnout mezi 250 až 400 procenty dle penzijního fondu. Je rozdíl, sjedná-li poradce smlouvu na částku 500 korun nebo na 1500 korun. Podobně jsou na tom i investice do otevřených podílových fondů. Movitější klient může investovat vyšší částky, případně do více fondů menší částky. Podobně na tom budou i provize z úvěrů. Banky odvíjejí úvěrové limity právě od příjmů. Opět platí, čím vyšší plat, tím se zvyšuje šance na získání vyššího úvěru.

Klientská specializace není obvyklá

Tuzemské finančně-poradenské společnosti se však na svou potenciální klientelu nikterak nezaměřují. Výjimkou, která vybočuje z tuzemských zvyklostí, je AWD ČR. Ta chce navíc během dalších pěti let zvýšit počet svých klientů ve vysokopříjmové skupině ze současných 115 tisíc na zhruba 200 tisíc. Čtěte také: Pololetní hospodářské výsledky finančně-poradenských společností

Řada poradců však umí „odbavit“ jak klienta s nízkým příjmem, tak i jeho movitý protějšek. Nespecializujeme se na určitou specifickou klientelu, řekla dříve serveru investia.cz Lada Kičmerová, tisková mluvčí společnosti Partners for Life Planning. Podle ní dokáže finanční poradce Partners obsloužit a poskytnout přidanou hodnotu běžné rodině s průměrným či podprůměrným příjmem. Máme i dostatečné vzdělané poradce a kvalitní portfolio produktů a nástrojů pro uspokojení privátních klientů s nadstandardními příjmy, dodala.

Stejné je to třeba i u společnosti Broker Consulting. Jsme schopní obsloužit široké spektrum klientů. Náš Finanční plán je služba, kterou může využít jak člověk s podprůměrnými příjmy, tak i lidé s příjmy v řádech statisíců korun měsíčně, řekl Jan Lener, ředitel komunikace a PR této společnosti. Čtěte také: Finančně-poradenský trh: Pojistkám šlapou na paty investice